Таблиця засвоєння дітьми звуків мови

ВІК ДИТИНИ ЗВУКИ МОВИ
Від 1 до 2 років А, О, Е, М, П, Б
Від 2 до 3 років У, І, И, Т, Д, В, Ф, Г, К, Х, Н, Й
Від 3 до 4 років С, З, Ц
Від 4 до 5 років Ш, Ж, Ч, Щ
Від 5 до 6 років Л, Р
Пам’ятайте, що кожна дитина – індивідуальна, особлива і, відповідно, загальний та мовленнєвий розвиток у різних дітей може мати деякі відмінності. Одні діти у віці 4-5 років вже чітко вимовляють усі звуки нашої мови, а в інших відмічається порушення вимови більшості звуків. Пропонуємо Вам таблицю, в якій наведений орієнтовний порядок засвоєння дітьми звуків нашої мови.
Особливості мовленнєвого розвитку дітей 5 – 6 років
Найважливішою психічною функцією людини є мовлення ― основний засіб спілкування людей. За допомогою мовлення людина передає іншим людям свої думки, почуття, бажання, досвід, спонукає їх до тих чи інших вчинків і дій.
До 5-6 років мова граматично і лексично в основному сформована. У дітей старшого дошкільного віку зв'язна мова досягає досить високого рівня:
- На питання дитина відповідає достатньо точними, короткими або ж розгорненими (якщо це необхідно) відповідями.
- Розвивається уміння оцінювати вислови і відповіді однолітків, доповнювати або виправляти їх.
- На шостому році життя дитина може досить послідовно і чітко скласти описову або сюжетну розповіді на запропоновану їй тему.
- Нагромаджується значний запас слів, зростає питома вага простих поширених і складних пропозицій.
- У дітей виробляються критичне відношення до граматичних помилок, уміння контролювати свою мову.
- У неї загострюється інтерес до мови оточуючих людей.
- Швидко поповнюється активний словник (1500—2000 слів).
- Значно змінюються пасивне й активні мовлення, яке на п'ятому році наближається до мовлення дошкільника.
- Відбувається подальше освоєння — граматичної будови мови.
- Діти вживають багатослівні складні речення.
- Мова стає основним засобом спілкування з дорослими і однолітками.
- У 6 років словниковий запас перевищує 2000 слів. У ньому з'являються абстрактні поняття.
- У мовленні дитини поряд із простими реченнями починають з'являтися й складнопідрядні.
- Малюк міняє частини мови місцями, часто використовує сполучники й прийменники.
- У цьому віці дитина починає говорити тільки питальними реченнями — стільки різних «навіщо» й «чому» звалюється на батьків!
- Цей вік називають іноді віком «чомучок». Дитина навіть здатна ставити питання-передбачення: «що буде»? Уся її вербальна (словесна) активність спрямована на розв'язання глобальних проблем. Як дитина 2—3 років використовує свої рухові здібності для більш ретельного й миттєвого дослідження простору, так і чотири - п'ятирічна дитина, засвоївши мову, використовує її для вивчення цього невідомого зовнішнього світу. Дитина прагне зрозуміти: що добре, що погано й чому?
У цьому віці в дитини виявляється найсильніший потяг до вивчення слова. Вона намагається читати й писати букви, ото ж не впустіть цей момент в розвитку мовлення дитини.